
Iako su sigurnosni pojasevi obavezni u automobilima, avionima i autobusima, jedno od najbržih prevoznih sredstava – voz – gotovo nikad ih nema. To mnoge putnike iznenađuje, posebno s obzirom na činjenicu da pojedini vozovi dostižu brzine i do 300 kilometara na sat.
Primjera radi, britanski Eurostar na liniji HS1 može voziti brzinom do 186 milja na sat, odnosno oko 300 km/h, dok su ostali vozovi najčešće ograničeni na oko 200 km/h. Ipak, u njima nećete naći sigurnosne pojaseve, a stručnjaci objašnjavaju i zašto.
Tomas Bart, bivši istražitelj Nacionalne uprave za bezbjednost u saobraćaju (NTSB), kaže da sigurnosni pojasevi u vozovima jednostavno nijesu potrebni.
„Rizik od nesreće u vozu mnogo je manji nego u automobilu ili avionu. Vozovi se kreću u kontrolisanim uslovima, voze po šinama, i njime upravljaju profesionalci. Takvo okruženje čini putovanje izuzetno bezbjednim“, navodi Bart.
On objašnjava da se vozovi u slučaju sudara ponašaju potpuno drugačije od automobila.
„Automobil, kada naglo stane, doživljava ogromne sile. Voz je mnogo veći i teži, pa pri sudaru s lakšim objektima trpi znatno manje sile. Frontalni sudari dva voza jesu ozbiljni, ali izuzetno rijetki.“
Statistike potvrđuju ove tvrdnje. Podaci Odbora za bezbjednost i standarde željeznica (RSSB) pokazuju da je putovanje vozom više od 20 puta bezbjednije nego automobilom. Po broju smrtnih slučajeva, voz bilježi oko 20 na milijardu putovanja, dok ih je u avio-saobraćaju 117. Kada se posmatra po pređenim kilometrima, razlika je minimalna – 0,6 slučajeva na milijardu kilometara vozom naspram 0,5 u avionu.
Drugim riječima, sigurnosni pojasevi u vozovima nijesu izostavljeni slučajno – već zato što ih statistika i fizika čine suvišnim.
Izvor: Antena M
Foto: Pixabay